jueves, 24 de marzo de 2011

Conèixer i reconèixer els origens de La Mitjana

per Heracli ASTUDILLO PMBO, DMACS, UdL


L’espai de La Mitjana de Lleida, és un component geogràfic, natural o artificial?


Cap a finals dels anys vuitanta, en un clima de redefinició, recuperació, revaloració, recalificació i reutilització d'espais i recursos municipals, es va encetar una controvèrsia entre geògrafs, urbanistes enginyers, naturalistes i historiadors, pertanyents a "la intel•lectualitat" de la ciutat de Lleida i vinculats amb diverses institucions, organismes i entitats locals, tals com la universitat, les administracions públiques, algunes empreses hidroelèctriques i algunes entitats culturals, sobre el tema de si l’origen de la zona de La Mitjana de Lleida era totalment natural o artificial, amb defensors i detractors d’ambdues hipòtesis que les formulaven com a propostes totalment antagòniques o incompatibles. En aquest ambient, jo, com a científic especialitzat en ecologia i bon coneixedor d’aquest espai natural per haver fet el seu estudi i seguiment durant els últims 12 anys, sempre m’havia manifestat com a defensor d’una hipòtesi de síntesi o multicausal, defensant els orígens mixtes de La Mitjana moderna. Per això quan els responsables de la revista de l’Ateneu Popular de Ponent, em va convidar a escriure un article pera el nº 103 de la revista Ressò de Ponent, un monogràfic dedicat a divulgar diverses visions especialitzades, sobre l’aigua i els rius lleidatans, jo vaig voler posar per escrit, el que mesos abans, havia estat exposant de paraula, en diverses trobades i reunions de temàtica semblant.
Intentant reflexar i sintetitzar les conclusions finals, en el seu títol, el meu article, el vaig intitular: “El Segre, La Canadenca i La Mitjana”.

L’article partia de buscar la resposta a dues qüestions que per a conduir la recerca i trobar la solució, des del meu punt de vista eren cabdals:

1- A principis del segle XX, abans de la construcció de l’assut de “Les Comportes”, per part de la Canadenca, hi havia o no hi havia, mitjanes en la mateixa zona del riu Segre ?
2- Una infraestructura hidràulica fluvial, com és un petit assut, com pot arribar a modificar les condicions naturals i socials, d’una zona geogràfica immediata, situada aigües amunt?

Tot això es posa de manifest i s’argumenta, degudament, al llarg de l’article original que hi mostrem íntegrament, a continuació.

Referència d'aquest article:
Astudillo Pombo, H. 1992. "El Segre, la Canadenca i la Mitjana", Ressò de Ponent, 103. Lleida. Ateneu Popular de ponent. (49-53)








































No hay comentarios:

Publicar un comentario