viernes, 23 de noviembre de 2012

Dia Internacional Sense Consumisme (2)

per Heracli ASTUDILLO POMBO, Dept. de Medi Ambient i Ciències del Sòl. Universitat de Lleida.  


23-25 de novembre: Dia Internacional Sense Consumisme (Segona part)



Altres materials anti-consumistes, seleccionats entre els molts que es poden trobar a Internet.

El material seleccionat són una sèrie d'imatges crítiques-sarcàstiques sobre consumisme, a les que podriem anomenar "Anti-anuncis", perquè la seva finalitat és anti-publicitària. Han estat creades i utilitzades per determinades organitzacions anticonsumistes per a criticar el consumisme en diferents països industrialitzats, associades a les diverses campanyes anti-publicitàries i anti-consumistes, en les que han participat o en les que han organitzat, generalment, amb motiu de la celebració d'aquesta diada mundial sense compar res. 

El contingut d'aquestes imatges podria ser utilitzat amb intencions educatives, com a material didàctic, de partida, en activitats educatives relacionades amb l'ètica mediambiental i aprofitades per a reflexionar sobre sobre el comportament comprador o consumidor general, familiar o personal; practicar la clarificació de valors personals i socials, actualment vigents, en la societat catalana 0 per a potenciar el pensament crític, el consum responsable, el comerç just,... en relació a qualsevol dels efectes mediambientals, socials i naturals, concrets com ara:

- la conservació/destrucció dels recursos naturals, locals, regionals i planetaris; 
- la prevenció i la generació de residus, la reutilització creativa,  
- la pràctica del comerç just, de l'equitat productiva i de l'ètica comercial
- la vida senzilla (antisofisticada) i austera (anticonsumista) dels temps d'abans i els nivells de satisfaccióIinsatisfacció
- les compres racionalitzades, selectives i planificades,  
- les relacions humanes de qualitat, en viu i en directe, 
- els contactes respectuosos i responsables amb el patrimoni natural i cultural 
- etc. etc.  

No en farem cap comentari sobre les imatges que mostrem, a continuació, perquè aquesta és la feina del usuaris i usuàries del material oferit en aquesta entrada bloguera, però podem suggerir algunes qüestions, pensades per a facilitar la reflexió i engegar el debat, relacionades amb la compra de determinats bens materials i/o la contractació de certs serveis comercials que puguin suggerir cadascuna de les diverses imatges, com p. e.:

- m'ajudarà a ser més lliure o més depenent?
- m'ajuda a ser més sensible cap els problemes o més cínic i barrut?
- m'ajuda a ser més feliç o més insatisfet? 
- m'ajuda a mantenir o millorar la salut corporal i mental o a deteriorar-les?
- m'ajuda a ser més "saberut" o més ignorant?
- m'ajuda a ser més profund o més superficial?
- m'ajuda a ser més compassiu o més cruel?
m'ajuda a ser més solidari o més egoista?
- m'ajuda a ser més reflexiu i conscient o més irreflesiu i inconscient?
- m'ajuda a ser més respectuós o més agressiu?
- m'ajuda a ser més madur i responsable o més immadur i irresponsable?
- m'ajuda a ser més sociable i connectar millor o més insociable i desconnectat
- m'ajuda a ser més obert i comprensiu o més egocèntric i incomprensiu
- etc. etc







Imatge: sepponet








Imatge: Bloc de esbozos












Imatge: PijamaSurf














Imatge: Caligrafias urbanas






















Imatge: Microsiervos-Ecología


















Imatge: Huffington post


















Imatge: Huck magazine














































Imatge: The next layer
















































 


Imatge: Sporadic meditations





















 











Imatge: Decrecimiento
















 

Imatge: Mirando las musarañas




Imatge: Balobeshayi
























Imatge:
myspace

No hay comentarios:

Publicar un comentario