miércoles, 21 de noviembre de 2012

Dia Internacional Sense Consumisme (1)

per Heracli ASTUDILLO POMBO, Dept. de Medi Ambient i Ciències del Sòl. Universitat de Lleida.  


23-25 de novembre: Dia Internacional Sense Consumisme (Primera part)



Als EUA i Canadà, el 4art divendres del mes de novembre és el "Dia sense compres" o "Dia de no Comprar res" (Buy Nothing Day) que també conegut com el "Divendres negre" (Black Friday "shopping"), aquest dia, és celebra l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies (Thanksgiving Day). Tradicionalment, als dos països esmentats, l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies, comença el període pre-nadalenc, caracteritzat per una disbauxa mercantil amb tota mena d'activitat malgastadores, notablement superiors a les que es donen a Europa
Durant les quatre setmanes següents i anteriors al dia de Nadal, les compres compulsives de tot gènere d'articles i els contractes de tota mena de serveis lúdics, es disparen, segons informen els experts, durant aquest curt període de temps, s'efectua la tercera part de totes les vendes de l'any! És a dir, en 4/52 parts del temps de l'any es dona el 33/100 de totes les compra-vendes realitzades!!!!

A nivell internacional, el "Dia sense compres" es celebrava l'endemà, és a dir, el dissabte i en alguns països, es celebrava el diumenge. Aquest any 2012, als EUA i Canadà, s'escaurà el dia 23N i a nivell internacional es celebrarà el 24N i en uns pocs països el 25N. 
Aquesta celebració és la que ha donat origen a l'actual "Dia Internacional Sense Consumisme".



Imatge: Heaven know severy thing

La finalitat de la celebració d'aquesta diada és intentar fer reflexionar a les persones sobre les conseqüències ambientals, naturals i socials, però també personals, del consumisme caracteritzat per les compres compulsives per innecessàries. Es pretén demostrar que durant un únic dia de l'any, es pot deixar de consumir compulsivament, i aprofitar el temps no ocupat en comprar en altres activitats alternatives no comercials, per ex. reunir-se amb amics o familiars, llegir, passejar, visitar museus, escoltar música, fer voluntariat en alguna ONG, cuinar, fer manualitats, etc. Es vol aconseguir aprofitar aquesta curta parada consumista, per a demostrar que sense comprar objectes materials, innecessaris, ni consumir serveis "inútils" en el creixement personal, és pot aconseguir tenir una vida de més qualitat humana, personal i social, i alhora protegir i conservar els recursos naturals, senzillament, deixant de consumir irreflexivament, impulsivament o compulsivament.
 
Imatge: EL ESCONDITE DE IVÁN 


Una de les característiques, més típiques, de les modernes societats industrialitzades, és el consumisme desaforat, com a model avançat d'estil de vida, normalitzat i com la forma infal·lible d'assolir la felicitat, instantàniament, a canvi de diners.
Però la publicitat també intenta manipular als consumidors suggerint-los que "tenir" una alta capacitat de consum es una forma evident de poder demostrar l'èxit professional i personal aconseguit, ja que a l'exhibir, públicament, l'estatus econòmic assolit o el patrimoni econòmic heretat, implicitament, es diu als "altres" que són inferiors perquè ell és un "guanyador", sent una forma d'autoafirmació personal i social

Però, segurament, tothom ha viscut l'experiència de que al cap de poc temps de realitzar la nova adquisició, aquesta va perdent interès, be perquè un cop assolit un objectiu, hom ja pensa en el següent o per efecte de la perversitat publicitària que, contínuament, bombardeja al consumidor anunciant-li que ja hi ha noves versions del mateixos productes i que, suposadament, són molt millors que els comprats anteriorment. 
A més a més, per causa de l'alta competitivitat social entre rivals exhibicionistes, cal posseïr o consumir molt més i molt millor que els rivals, per demostrar-los que han arribat més amunt en l'escala social que no pas ells
Malauradament, l'obsolescència programada per la indústria moderna o l'obsolescència psicològica induïda per la publicitat, acaba generant frustració i despertant la necessitat de tornar a comprar o consumir, de nou, tal situació real o imaginàriala qual impulsa a tenir que realitzar noves compres, per tal de poder continuar demostrant, als altres i a sí mateix, que s'és més triofador i més ric que els altres.
 
 

Imatge: Minifilms

Darrera del consumisme modern, hi ha una potent maquinaria econòmica i productiva, basada en la sobreproducció i en la obsolescencia programada, impulsada per les tècniques més efectives i avançades del "marketing", plantejada de forma eficient per la psicologia social i que és comunicada, a determinats sectors de la sociedad, de forma seductora per la publicitat i justificada pel principis productius-consumistes de l'economia capitalista salvatge.

 
Els resultats més evidents del consumisme, potenciat publicitàriament i mantingut en el temps gracies a l'estratègia de l'obsolescència programada, de tota mena de productes industrials, és la ràpida transformació dels recursos naturals en deixalles i contaminació,
contribuint a que els recursos naturals i els ambients de qualitat, vagin tornant-se cada dia més escassos s i, per tant, de més valor-preu en el mercat.

 Imatge: Mazapilones.com 

Per altra banda, el consumisme planificat, estimulant la irracionalitat i la compulsivitat humana, aconseguint convertir l'acte de comprar en un ritual social, el fet de "posseir coses" en lloc de "ser persona" en un objectiu vital i el mitjà d'aconseguir-ho, el treball remunerat, els salaris, els prèstecs i l'estalvi, en formes de domini i de control social. 

La felicitat, inicialment, promesa per la publicitat, després de l'acte de consum o possessió, al poc temps, acostuma a transformar-se en un estat emocional d'insatisfacció o de frustració que, convenientment, estimulat per la publicitat, engega en la ment humana, poc reflexiva, un nou cicle consumista. Caracteritzat per la seqüència següent: descobrir novetat-->desitjar disfrutar-la-->necessitat de de posseir-la--> acte de comprar-la-->accions de de posseir-la o consumir-la-->necessitat de substituir-la--> necessitat d'abandonar-la-->desitjar la novetat substitutoria-etc., que dona continuïtat temporal i rendiment econòmic, al model de producció-distribució-consum, predominant en el món, especialment en el Primer, en el que l'espiritualitat i la racionalitat, humanes, han estat subvertides pel "Sistema" i derivades cap els seus contraris mitjançant la propaganda i la publicitat.

Imatge: Minifilms



Alguns materials que podrien resultar útils com a recurs educatiu, força interessants, per utilitzar-los a l'Educació Secundària i/o al tercer cicle de la Primària:
 

Vídeos per a informar-se, reflexionar-hi, debatre...:  

 

1- La Historia de las Cosas, durada 20:45 (aquesta versió és completa i és parlada en espanyol llatinoamericà)

 
Video informatiu, molt recomanable pels consumistes compulsius, enormement popular en ambients ecologistes i humanitaristes. Protagonitzat i guionitzat per per Annie Leonard  
Es tracta d'un vídeo summament didàctic i aclaridor en el que per mitjà de senzilles animacions que il·lustren el discurs de la presentadora informa de com funciona l'economia capitalista salvaje. 
El vídeo explica, de manera molt senzilla, com funciona l'economia capitalista i el mercat actual, com funciona la industria, el comerç i la publicitat per fomentar el consumisme i quins són els seus efectes, perversos, sobre el medi natural i les societats del primer i del tercer món. 




Coberta del llibre de Annie Leonard, publicat en castellà, per l'editorial, argentina, Fondo de Cultura Econòmica. Aquest llibre recull tot el contingut que es veu i es diu al vídeo, però de forma estàtica, per mitjà de textos i dibuixos impressos en paper.


Materials complementaris:

A continuació 3 vincles que permeten accedir a 3 fulletons, en format PDF, dissenyats per a poder aprofitar, educativament, el vídeo "La historia de las cosas" de una manera més fàcil i efectiva, per part de l'educador/a:  

- La Historia de las Cosas: Guión con notas y referencias

La historia de las cosas: Guia de debate

- La Historia de las Cosas: Glosario

 

2- Buy Nothing Day  durada 2:24 (parlat en anglès, però mot fàcil d'entendre, visualment)

 

 

3- Buy Nothing Day Advert, durada 0:42 (parlat en anglès, però mot fàcil d'entendre, visualment)

 

  

4- Consumismo: la Era de la Estupidez, durada 1:36 (parlat en anglès, però subtitulat en castellà)

  

  

5- The High Price of Materialism, durada 5:37

 

 

6- Cursa de rates, dins del laberint consumista (compra menys i viu més!), durada 0:46 (sense locució, rètols een anglès)


  7- ¿Qué es y cómo funciona la antipublicidad? durada 9:17 (aquesta versió és parlada en espanyol llatinoamericà però de forma molt apressurada, cal estar molt i molt atents/es, durant tot el seu visionat,)



 

Continua--> Segona part

No hay comentarios:

Publicar un comentario