per Heracli ASTUDILLO POMBO, Departament de Medi Ambient i Ciències del Sòl. Universitat de Lleida
El Sistema solar i el sistema Sol-Lluna-Terra
Sovint, la gent comuna, identifica el Sol, amb una mena de làmpada i estufa gegant, que ens il·lumina durant el dia i que ens escalfa tot l'any. Però les relacions que el nostre planeta i nosaltres mateixos, mantenim amb el Sol, són molt més complexes i, també, molt més importants del que la majoria de la gent coneix o pot arribar deduir, a la primera pensada.
De forma molt breu i simplificada, perquè vull que m'entenguin, fàcilment, la majoria del lectors d'aquesta entrada, explicaré algunes qualitats de les relacions Sol-Terra-Lluna i algunes propietats del planeta Terra que, totes elles, resulten afavoridores de la Vida terrestre, òbviament, inclosa la vida humana.
Si la Vida primitiva, de procedència extraterrestre, es va instal·lar al planeta Terra o si la Vida es va generar aquí, va ser possible perquè la distància Terra-Sol, determina unes condicions de temperatura que fan possible l'estat líquid del aigua, condició imprescindible per a la formació, manteniment, evolució i diversificació de les formes de vida, terrestres, primordials, antigues i actuals.
Per altra banda, les orbites quasi circulars del nostre planeta, mantenen unes condicions tèrmiques i gravitatòries força estables, al llarg de tot l'any... situació que és beneficiosa per a la Vida terrestre.
La Lluna no solament, il·lumina les nits terrestres, duran la major part dels dies del mes, sinó que la seva distància i força gravitatòria, determinen que l'inclinació de l'eix terrestre es mantingui molt estable i el moviment de rotació terrestre molt constant, situació que afavoreix l'estabilitat de les estacions climàtiques, al nostre planeta, evitant-ne una climatologia terrestre caòtica que seria fatal per a la evolució i manteniment de la Vida terrestre. Altrament, la seva força gravitatòria, també influeix cíclic ament, diàriament en la línea de costa que puja i baixa, per efectes de les marees, sinó que, a més, influeix mensualment sobre la fisiologia, el comportament i les adaptacions d'infinitat d'éssers vivents, superiors i inferiors, terrestres i marins.
La Terra, a banda de tenir una posició de privilegi dins del sistema solar, ocupant una zona molt favorable per a la Vida terrestre, disposa d'un eix de rotació, amb una inclinació de 23,5º, aprox., que determina que, durant mig any, i mentre un hemisferi s'escalfa, l'altre hemisferi es refredi. Aquesta situació condueix a disposar d'unes temperatures diürnes, globals, molt més baixes i unes temperatures nocturnes, global, molt més altes que les que tindria si l'eix de rotació fos vertical, de forma semblant a com passa en algun altre paneta del Sistema solar.
A, més a més, la Terra, disposa de un nucli intern metàl·lic i en rotació, que no tenen altres panetes del Sistema solar. Aquest fet genera un camp magnètic gegantí al voltant de la Terra, anomenat Magnetosfera, la qual forma un escut protector contra l'anomenat "vent solar" carregat de perilloses radiacions de alta energia, potencials causant de lesions i mutacions cel·lulars, conduents a l'aparició de tumors i de malalties genètiques, entre altres efectes nocius per a la Vida terrestre.
La Terra, també disposa, d'una capa formada per una combinació de determinats gasos, en una determinada proporció, causants de "l'efecte hivernacle", " bo o natural" els quals determinen una certa captura de radiació infraroja, procedent del Sol, situació que fa que el planeta tingui una temperatura global mitjana d'entre 17 i 15 ºC. Sense aquesta capa de gasos escalfadors, la temperatura global mitjana, del nostre planeta, seria d'uns -18 ºC, situació que impediria l'existència d'aigua liquida a la Terra i per tant faria impossible l'existència de Vida terrestre.
La famosa Capa d'Ozó, o Ozonosfera, formada per O3, actua com una mena de filtre solar, absorbint una gran quantitat de radiació solar ultraviolada, d'alta energia, anomenada UVB, i per tant amb capacitat mutagènica, d'efectes tumorals i d'afavoriment d'anomalies cromosòmiques, gens favorables per al manteniment de la Vida terrestre.
La gran quantitat d'aigua liquida, formant mars i oceans, llacs, rius i aiguamolls, amb la seva enorme capacitat per absorbir i acumular radiació solar infraroja, en forma de calor, afavoreix una climatologia global "moderada". Resultant menys càlida a l'estiu i menys freda a l'hivern, situació tèrmica que resulta molt favorable per a la Vida terrestre. A més a més els corrents oceànics fent circular l'agua escalfada, a les zones equatorials i tropicals, des de les zones més càlides cap a les més fredes i l'aigua refredada, des de les zones fredes, polars, cap a les zones càlides, equatorials, contribueix a mantenir un clima global, moderat.
Finalment, l'existència de grans quantitad d'organismes fotosintetitzadors, majoritàriament marins, és la causa de que l'atmosfera terrestre, sigui molt rica en oxigen, situació que va afavorir, fa milers de milions d'anys, l'evolució de la Vida terrestre, des de formes de vida "primordials i inferiors", molt simples i unicel·lulars, cap a formes de vida "avançades i superiors", més o menys complexes i multicel·lulars, com ara els vertebrats... i entre ells, nosaltres, els humans.
El Dia del Sol-Terra és una celebració de reconeixement de la importància del Sol i de l'espai al voltant de la Terra (geoespai), i de com, aquestes circumstancies i condicions, afecten les condicions necessàries per a la Vida, en el nostre planeta.
Les celebracions de la diada del Dia del Sol-Terra, tindran lloc el 27 i 28 de juny, a tot el món.
Durant aquesta diada internacional, de celebració astrobiològica, s'organitzen en les aules d'alguns centres educatius, als museus d'Historia Natural, als planetaris i a les instalacions de divulgació astrobiològica dels centres espacials de la NASA, moltes menes d'activitats educatives i lúdiques, per a que, sobre tot, els escolars o els nens i les seves families es diverteixin, coneixent i compartint narracions, audiovisuals i activitats, enfocades a donar a conèixer la important relació entre la estrella Sol y el planeta Terra, en relació als importants condicionaments sobre les nostres vides humanes i les nostres activitats quotidianes.
La data del Dia Internacional Sol-Terra s'ha fet coincidir amb el cinquè aniversari d'operació de l'observatori espacial SOHO (Solar and Heliospheric Observatory), un projecte de cooperació internacional entre la ESA (European Spatial Agency) i la NASA (National Aeronautics and Space Administration) en què ha participat l'IAC (Instituto Astrofísico de Canarias) amb dos instruments: GOLF i VIRGO.
La celebració del Dia del Sol-Terra de l'any 2003, va ser auspiciat pel Fòrum per a l'Educació sobre la conexión Solar-terrestre de la NASA, la missió conjunta de la ESA , la NASA i del SOHO i la Lliga Astronòmica Internacional (The Astronomical League, entitat auspiciadora del Dia Internacional de la Astronomia).
La celebració del Dia de la relació Sol-Terra, coincidint amb la setmana del solstici d'estiu, a l'hemisferi nord (el dia de l'any amb més hores de sol) i del solstici d'hivern, a l'hemisferi sud (el dia de l'any amb menys hores de sol), pot representar una bona oportunitat per repassar el motius d'agraïment i satisfacció que els humans hauriem de tenir cap a la natura, per oferir-nos unes condicions tan favorables per a la vida, en generasl, i la nostra, en particular. Aquesta Diada, també, es podria aprofitar per reflexionar sobre les males formes en que el humans tractem a la Natura, contaminant tots els medis i expoliant tots els seus recursos, situació en la que seria just aplicar-nos aquella dita popular que diu:. "Ser un desagrait, és propi de malparits"
Material d'interès per educadors de Secundària:
Dia de les relacions Sol-Terra Aula d'Astronomia Universitat de València
Día Internacional Sol-Tierra: MATERIAL DIDÁCTICO Instituto Astrofísico canario
Sun-Earth Day Frequently Asked Questions NASA
Download this year's Sun-Earth Day NASA Folder 2012
Material d'interès per educadors de Primària:
Con motivo del Día Internacional de la Preservación de la Capa de Ozono, el 16 de septiembre.de 2008, la UNEP o PNUMA lanza un kit pedagógico sobre la conservació/destrucció de la Capa de Ozono, destinado a las escuelas. Este kit “OzoneAction Education Pack”, fue elaborado por la OMS, el PNUMA, la UNESCO y el UNICEF. Va dirigido a los alumnos y docentes de Educación Secundaria y explica los daños a la capa de ozono y anima a los niños a encontrar soluciones.
KIT DE TRABAJO PARA LOS ALUMNOS
KIT DE TRABAJO PARA LOS MAESTROS
Ozzy vuela alto Ozzy Ozone, defensor de nuestro planeta (Còmic PDF)
Ozzy va a los polos Ozzy Ozone, defensor de nuestro planeta (Còmic PDF)
Ozzy va de isla en isla Ozzy Ozone, defensor de nuestro planeta (Còmic PDF)
Ozzy Goes Farming Ozzy Ozone, Defender of our Planet (Còmic PDF)
Lloc web de Ozzy Ozone, (cal cercar-hi la versió en castellà)
Vídeos
El riesgo de destruccion de la capa de Ozono, Ozzy Ozono, versió completa (9':45)
El riesgo de destruccion de la capa de Ozono, Ozzy Ozono, versió curta: 1ª part, (5':23)
El riesgo de destruccion de la capa de Ozono, Ozzy Ozono. versió curta: 2ª part (4':30)
¿Qué es el Calentamiento Global? (3':52)
Escalfament Global (sense diàlegs 5':0)
Escalfament Global (sense diàlegs 5':11)
No hay comentarios:
Publicar un comentario