per Heracli ASTUDILLO POMBO, Departament de Medi Ambient i Ciències del Sòl. Universitat de Lleida
Temps era temps, en que el temps de Nadal era més fàcil de suportar, econòmicament i emocionalment!
La despesa familiar, en arribar-hi l'última setmana de novembre i durant tot el mes de desembre, relacionada amb la celebració de santa Llúcia, del Pare Noël, del Nadal, de sant Esteve, de Cap d'Any i de Reis, es dispara de forma que sembla incontrolable, en totes les poblacions de l'Estat espanyol.
Imatge: Blocs xtec
El consumisme desaforat, promogut per tota mena d'empreses i popularitzat per la publicitat, ha aconseguit instaurar, dins els caps dels consumidors/es, un missatge transcendental "Qui per Nadal no rebi o faci cap regal, res no val" i el principi comercial ineludible: "Celebrar el Nadal requereix, imprescindiblement, malgastar diners en anar-hi de compres, fer-hi viatges, per acumular vivències, quan més llunyans i sense finalitat, millor que millor"...
Imatge: Llibertat.cat
La resta de l'any són diverses les qüestions per les quals els/les consumidors/es ens queixem del preu dels productes i serveis corrents: la despesa escolar al començament del curs al setembre, la pujada de la gasolina, de l'electricitat, de l'aigua, del transport públic, etc.... No obstant això, amb les despeses relacionades amb les festes nadalenques es produeix l'efecte contrari, tothom té, perfectament, assumit que celebrar el Nadal, significa comprar i comprar, així que, gairebé, tothom, es decideix anar a comprar, cost el que costi, just en el moment de l'any en què la majoria dels productes, són més cars.
Sens dubte, hi ha alguna cosa, dins les persones, que en aquesta època, ens impulsa a comprar molt més que de costum, tot i que l'economia familiar es ressenti. La publicitat sap aprofitar, gràcies a la psicologia social aplicada al màrqueting, aquests moments de debilitat emocional, en els què afloren els nostres millors desitjos i sentiments, per reconduir-los cap al consum. El bombardeig continu, des de finals de novembre, amb anuncis que inclouen missatges emocionals, va calant en la ment de la majoria dels integrants de la nostra societat, sense que poguem recordar que, no fa pas massa anys, la gent érem feliços celebrant el Nadal d'una manera menys consumista. Aquest continu bombardeig publicitari, comença més d'un mes abans que arribi el nadal, i ho fa, començant per ficar dins dels caparronets dels més petits de la casa, un munt d'anuncis de joguines, intercalats en els programes infantils.
Imatge: CUP, Cerdanyola
Molts pares i mares, tiets i tietes, avis i avies, sotmesos a la constant i descarada pressió dels seus fills/es, nebots/des o/i néts/es, acaben convençuts que per demostrar-los el molt que els estimen, cal que s'els hi hagi de comprar tot el que demanen que són molts més regals, dels que en, inicialment, pensaven.
Els adults acaben sotmetent-se a la dictadura de la publicitat i del nens i adolescents, oblidant les moltes alternatives de consum, més justes socialment i ambientalment, com ara buscar joguines d'artesania local, sense embalatges innecessaris, no sexistes, ni bèl · lics, que estimulin la creativitat, adequats a cada tipus d'edat, amb materials naturals i biodegradables. En definitiva, joguines en les què s'estigui pagant el cost del producte, i no el de la seva publicitat. A més, s'està oblidant que, fins i tot, és possible jugar i divertir-se, sense joguines o sense joguines elèctriques i/o electròniques.
Imatge: CONSUMISME I AUSTERITAT
Des d'aquest bloc, volem fer una crida a la racionalitat, per recuperar alguns valors clàssiccs com són: la serenitat, el bon criteri, la moderació, l'autocontrol, la imaginació, la creativitat, etc. a l'hora de celebrar aquestes festes. Cal que apliquem des del primer dia de la campanya consumista nadalenca, serenitat, bon criteri, moderació, autocontrol, imaginació i creativitat que ens ajudin, en definitiva, a no passar el Nadal perseguint la satisfacció, inicial, de necessitats artificials, assimilades de la publicitat o perseguint els desitjos i somnis inabastables que proposen els anuncis. Tenir en compte els valors, abans esmentats, i els principis consumeristes que d'ells s'en deriven, ens permetran trobar un camí més encertat i racional per tal d'aconseguir satisfer els nostres desitjos, relacionats amb necessitats reals i que tingui conseqüències socials, més justes, i ambientals, menys agressives.
Imatge: sempresa
Alguns documents, que us poden ser útils, per a defensar-vos del constant bombardeig publicitari, consumista, típic del mes de desembre.
Per accedir al contingut del document que vulgueu consultar, tant sols, us cal "clicar" damunt del seu títol (en blau), que està vinculat amb el document original, penjat a Internet
Imatge: Hogares verdes
- Por una Navidad más verde (o cómo superar las fiestas del consumismo): Hogares verdes. ADEGA-CENEAN-CEA
- Cómo vivir sin acabar con el planeta. "Manual para jóvenes inquietos (...y adultos preocupados)"
Imatge: FERE-CECA Madrid, InteRed y SETEM Madrid
- 10 consejos para evitar que el consumo navideño dañe el medio ambiente. Confederación Española de Asociaciones de Amas de casa, Consumidores y Usuarios (CEACCU)
- Verde Navidad: Algunas claves sobre el consumo navideño
Imatge: Setem catalunya
- Consejos prácticos para una Navidad más ecológica y solidaria
- Recomendaciones para unas Navidades sostenibles y solidarias
- Guia VLC, de Consum Responsable
Setem (en valencià)
Imatge: Setem València
Guia VLC, de Consumo Responsable Setem (en castellà)
- ¿¿¿Feliz NAVIDAD??? o Cómo pueden sobrevivir, a su celebración, las personas de la "tercera edad"
- Guía Práctica del consumidor, en NAVIDAD. UNA NAVIDAD LLENA DE SOLUCIONES
Imatge: revolta
- CONSUMISME I AUSTERITAT Diari de Terrassa, 13 de desembre de 2011
Imatge: Setem
- No deixis que el Nadal et consumeixi! practica un Consum Responsable! Setem
Dessitjem, a tothom, unes felices festes solsticials, nadalenques, finianuals i de reis, a més a més, d'un pròsper, solidari, sostenible i saludable any 2013!
NOTA FINAL, ACLARATÒRIA, PER A PERSONES MASSA SUSCEPTIBLES O EXCE$$IVAMENT INTERE$ADE$:
- No tenim res en contra del comerç, ni de l'economia, ni de la producció de bens i serveis. Estem contra la ràpida i vanal conversió de recursos naturals, limitats, en deixalles, il·limitades, encara que siguin, teòricament, "reciclables" i contral la imparable degradació dels paisatges naturals i culturals.
- No estem en contra de la celebració de les festes nadalenques, en les seues versions religioses o laiques. Estem contra d'un estil de celebració festiva, agressiva amb el medi ambient i ofensiva amb la dignitat del que menys poden consumir.
- No tenim res en contra de l'enllumenament racional de l'espai públic o privat. Estem en contra del malbaratament d'energia elèctrica.
Els consums energètics innecessaris, poden ser reduïts i controlats, per mitjans legislatius, tecnològics i educatius.
- No ens oposem a l'activitat econòmica dels botiguers, ni dels fabricants que són responsables i respectuosos, socialment i mediambientalment. Però sí, contra els que per tal de produir "barato", externalitzen les despeses de la seva producció, sobre els medis natural i social, del seu entorn.
No hay comentarios:
Publicar un comentario